Adrian Beldiman, prietenul lui Cristian Bodnărescu

Adrian BeldimanCititorilor blog-ului Cristian Bodnărescu le doresc forțe în realizarea propriilor vise, nu încetați să visați, dar și să întreprindeți anumiți pași în acest sens. Din cele 24 de ore din zi acestor vise să le acordați atenție și muncă măcar 30 de minute zilnic și veți vedea în timp și rezultatele dorite. Succese le doresc și celor din redacție, subiecte interesante, interviuri și articole inspirate cu personalități marcante și bineînțeles multă, multă sănătate. Vă mulțumesc mult pentru aprecierile Dvs. și sa nu uitați că faceți un lucru foarte important, deoarece un om de artă are nevoie de susținere, de aprecieri, pentru a crea și în continuare noi lucrări de valoare, ce vor rămâne în inimile multora dintre noi.

Adrian Beldiman, compozitor
Pe Adrian l-am cunoscut la începutul acestui an, atunci când am primit o invitație de a veni pentru o emisiune live în cadrul “Teleradio Moldova”, societatea națioanlă de radio-televiziune a Republicii Moldova. Am acceptat și cu acest prilej am avut privilegiul de a descoperi o valoare artistică incomensurabilă- însuși redactorul-șef la această instituție, Adrian Beldiman. Fiind un admirator al muzicii electronice, mi-a venit în minte numele îndrăgitului compozitor Philip Glass la auzul melodiilor semnate de Beldiman. Prin Radio Zidul noi promovăm artiștii ce abordează curentele muzicale old school, deci o seară muzicală pe ritmurile beldimaninene nu ar face decât să ne încânte, aducând și un tânăr talent în premieră pe meleagurile actualei Românii.

Miercuri 25 iunie începând cu rele 20 : 00, melomanii sunt așteptați pentru a savura câteva ore de muzică în stil clasic, pe ritmuri moderne, accesând: click!
Moderatorul emisiunii “Compoziția lui Beldiman”, Cristian Bodnărescu, vă așteaptă împreună cu artistul invitat să intrați în direct- intrând pe chat-ul postului nostru.
1- Cristian Bodnărescu: Ce înseamnă un studio radio pentru Adrian Beldiman?Adrian Beldiman: Un studio radio pentru mine înseamnă o frumoasă ocazie de a descoperi si a redescoperi personalități din lumea miraculoasă a muzicii. Este o adevarată artă de a intervieva oamenii talentati, de la Dumnezeu, artă ce de altfel nu vine într-un an, doi și nu oricine este înzestrat de a sta la un pahar de vorbă, de a crea acea atmosferă de comoditate spirituală, de a-l face pe acel muzician, în cazul meu, să fie deschis pentru oricefel de întrebări. Sunt numeroase metode de a realiza un interviu. Metoda ce o practic este una bazată pe delicatețe, în care nu lipsește nici simțul umorului. Imi place să dialoghez, nu să intervievez omul. Deseori, invitații mei, după realizarea dialogului nostru, îmi spun că vocea caldă si catifelată, zâmbetul, simplitatea de a mă exprima, îi predispun la un dialog deschis si sincer, un dialog ce poate dura și o ora jumatate. Probabil acestea și sunt elementele cheie în realizarea unui dialog de calitate. La momentul de față, imi reamintesc de acel extraordinar interviu ce l-am realizat cu faimosul flautist si compozitor din R. Moldova, Ion Zaharia. Acesta și multe alte interviuri pot fi ascultate, accesand pagina mea de pe Youtube. Până la momentul de fată am avut ocazia de a discuta la Radio Moldova cu peste 200 de personalități ale culturii muzicale autohtone, personalități marcante , dar și speranțe ale artei muzicale basarabene. Deoarece din anul 2012 sunt redactor sef al Redacției Muzică la Radio Moldova, au mai apărut și alte responsabilități, de aceea realizez mai putine dialoguri, dar cu siguranță nu mai puțin importante pentru arhiva postului national de radio din R. Moldova.

2- Cristian Bodnărescu: Unde situezi curentul muzicii electronice in RM si la toti romanii in contextul global?
Adrian Beldiman: La Academia de Muzică , Teatru si Arte Plastice din Chișinău, institutie ce am absolvit-o în anul 2008, am avut ocazia să studiez disciplina Muzica electronică cu profesorul Mihai Afanasiev. Unul dintre cele mai importante centre ale muzicii electronice, dupa cum menționa Dumnealui, este Parisul, unde sunt si institutii specializate în domeniu; se organizează concerte si concursuri. Muzica electronică s-a nascut odata cu apariția tehnologiilor electronice, ce permit înregistrarea, crearea si prelucrarea sunetelor de orice natură. In orice artă, creatorul este mereu în căutarea de ceva nou. Cu totii bine știm faptul că în secolul al XX-lea s-a ajuns deja la o epuizare a resurselor muzicale traditionale. La un moment dat mereu aveam impresia că tot ce se scria, parea foarte cunoscut si familiar, adica nicidecum inovator. Muzica electronică în acest sens este ca un aer proaspăt pentru compozitorii moderni, un “continent “ ce abia îl descoperim. Muzica pop, rock, r&b etc. se bazează pe tehnologiile aparatelor electronice de prelucrare si creare a unor sunete timbrale noi, lucru foarte important spre a atrage atentia noilor ascultători. Dacă până în secolul al XX-lea compozitorii “vânau” o melodie superbă, un aranjament ingenios, o componență deosebita a orchestrei, o formă muzicală a creației, un set de acorduri nemaiîntâlnite, astăzi compozitorul este în căutarea unui timbru nou, unor prelucrări de sunete și efecte muzicale extraordinare. Sigur că, elementele traditionale vor coexista mereu alături de cele moderne, într-o viziune nouă. La momentul de față observăm de fapt o miscare muzicală ce constă în alipirea tehnologiilor moderne cu elementele traditionale: încadrarea orchestrei simfonice într-un aranjament muzical de o factură pur electronică. În Basarabia actualmente este foarte putin dezvoltat acest domeniu, reeșind din posibilitatile financiare, inexistenta unor studiouri de performanță, profesioniști în domeniu, dar și puțini ascultatori care ar ingera acest produs. Oricum, un adevărat compozitor mereu trebuie să educe gustul muzical al societatii, facandu-i cunostinta cu cele mai actuale inovatii in domeniul muzicii electronice.
Pe aceasta temă de discutii se vor scrie încă numeroase teze de doctorat… Important este faptul că, astazi, compozitorul are teren de lucru pentru cel putin încă un secol.

3- Cristian Bodnărescu: Cum reusesiti combinarea curentelor muzicale: clasic, electronic, rock si modern intr-o creatie unica?
Adrian Beldiman: Orice creație are un suflet, asemeni unui om. Fiecare suflet are caracteristicile sale, preferintele sale. Niciodată nu vei putea impune cuiva anumite lucruri, or daca se și întamplă, atunci calea spre autodistrugere e deja marcată. Astfel e și atunci când vorbim despre o creatie muzicală. Compozitorul este acela care trebuie să simtă culoarea in care traieste acea creatie. Este o adevarată artă de a crea un aranjament la o melodie. Este asemanator precum ai broda o ie, un lucru migălos. Melodia ar reprezenta haina propriu zisa, iar aranjamentul – decorul brodat de creator. Drept exemplu aș vorbi despre creatia Suflet fără chei, lucrare in memoriam Amy Winehouse. Aici au fost combinate curentele muzicale: clasic, electronic, rock, modern. Din punct de vedere clasic ar fi forma muzicală a creatiei, dezvoltarea simfonică a temelor muzicale, gândirea polifonică de creare a aranjamentului muzical, partitia solo la vioară (interpretată cu măiestrie de Sandu Gorgos), prezența cvintetului de corzi. Elemente electro ar fi prezente în efectele sonore impregnate in aranjament, iar percutia este una rock. Din punct de vedere modern ar fi linia melodică, una extrem de complexă, cu un diapazon imens. Sper pe viitor sa gasesc si un interpret vocal care ar putea canta aceasta lucrarea complexă, precum e si personalitatea regretatei artiste A. Winehouse. Este ca un strigat in cautarea acelor chei care ar fi putut deschide grandoarea sufletului ei. Este doar un sfert din cele ce am reusit sa vedem in persoana inegalabilei A.Winehouse.
4- Cristian Bodnărescu: Ce te inspira in creatie?
Adrian Beldiman: Ma inspira multe lucruri, cum ar fi: versurile, peisajele naturiste, dragostea, momentele de disperare, tristete, melancolie ori inspiratia vine din nicaieri. Spre exemplu, dacă e să vorbim despre aceeasi piesa Suflet fara chei, refrenul este inspirat din poezia Ce te legeni?… de M. Eminescu. Ritmul versului (De ce nu m-aş legăna, Dacă trece vremea mea! Ziua scade, noaptea creşte Şi frunzişul mi-l răreşte… ) se aranjează exact pe ritmul melodiei.
Daca e sa vorbim despre piesa Zbor, aceasta a fost scrisă acum 4 ani, initial imi propuneam sa scriu o piesa de voie bună la cererea unui prieten, dar de fapt s-a nascut aceasta melodie meditativă, romantică, plină de sperante… Niciodata nu mă impun să lucrez intens la o melodie oarecare, ea de obicei apare de la sine; mie nu imi vine decat sa pun mana pe creion si sa o aranjez pe portativ. In schimb, foarte mult lucrez asupra aranjamentului; deoarece în multe dintre creatiile ce-mi apartin factura este una polifonică, adică există mai multe melodii concomitent ce convietuiesc si creează totodată o armonie splendidă.
O alta piesa despre care aș mai vorbi este creatia 11 september… Evident este vorba de tragicul eveniment în care au decedat aproximativ 3000 de oameni si din acea zi practic a inceput o noua eră. Gandirea umana a fost perturbată și ne-a afectat de fapt pe toti. Recent, această creatie va aparea intr-o nouă versiune , interpretată de Orchestra Simfonica Nationala a Companiei Teleradio Moldova condusă de maestrul Gheorghe Mustea, un compozitor emerit din RM, un adevarat maestru al baghetei dirijorale, care iata deja de aproximativ 25 de ani conduce una dintre cele mai profesionale orchestre basarabene. Este o creatie pentru orchestra simfonică si cor. La această lucrare au muncit intens deasemenea si dirijorii Denis Ceausov si Valentin Budilevschi, carora le multumesc in mod special. Creatia 11 september este ca un requiem, Lacrimosa, în care durerea, disperarea, șocul, teroarea războiului mondial sunt doar cateva din realitatile noului mileniu. Lansarea acestei noi versiuni ale piesei este preconizata pentru luna septembrie ac. Cu sigurantă va fi o lucrare la care voi tine foarte mult.
As mai mentiona si cateva detalii despre piesa Da, da, da, o piesa interpretată de Artur Corcodel feat. Kyra. Este o piesa inspirata de o relatie de dragoste din adolescență, plina de farmec si fluturi in stomac .
O alta cretie, ce va aparea in curand, este un vals. Imprimarile au avut deja loc in luna iunie a.c. cu aceeasi orchestră sus mentionată. Este o creatie scrisă in urma unor certuri, ce m-au afectat enorm de mult… evident din motive de dragoste.
Cu alte cuvinte, melodiile apar atunci cand traiesti intens anumite evenimente din viata personala, sociala, etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *